ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
У Законі України “Про позашкільну освіту“ говориться, що позашкільна освіта забезпечує розвиток творчих здібностей, обдарувань та здобуття дітьми практичних навичок, оволодіння знаннями в сфері вітчизняної і світової культури та мистецтва.
Програма фотогуртка розрахована на роботу з учнями середнього та старшого шкільного віку. Програма передбачає навчання вихованців у групах основного рівня і розрахована на два роки навчання. Перший рік навчання — 144 год, другий — 216 год, відповідно 4 та 6 годин на тиждень.
Кількісний склад навчальної групи — 12 – 15 учнів.
Метою занять фотогуртка є виховання творчої особистості вихованців у процесі ознайомлення з основами фотомистецтва та сприяння розвитку розумових здібностей школярів, поглибленню їх технічних знань й навичок, формуванню естетичних смаків і сприянню творчій самореалізації дітей.
Одне з основних завдань при вивченні програми є надати можливість вихованцям гуртка творчо працювати над створенням фотознімків, розвивати художній смак та творчу уяву, фантазію, логічне мислення.
При цьому педагог повинен враховувати вікові особливості гуртківців, їх інтереси й здібності. Гуртківців слід навчити бережно ставитися до обладнання для фотозйомки, суворо дотримуватися правил техніки безпеки.
Програмою передбачено теоретичні й практичні заняття. При викладенні матеріалу використовуються різні методи навчання, серед них: пояснювально-ілюстративні (розповідь, пояснення, бесіда, демонстрація та ін.) та проблемно-пошукові (проблемне викладення матеріалу, дослідницькі, частково-пошукові).
У процесі занять гуртківці поступово переходять від простих видів зйомок та способів обробки фотографій до більш складних.
На першому році навчання вихованці гуртка ознайомлюються з історією розвитку фотографії як одним із видів мистецтва, вчаться працювати з різними фотоапаратами та допоміжним обладнанням. Крім того, діти здобувають початкові знання з обробки фотографій за допомогою графічного редактора “Photoshop”. У процесі навчання вихованці гуртка набувають практичних навичок у використанні плівкових фотоапаратів і допоміжного обладнання при фотозйомці.
На другому році навчання учні ознайомлюються з більш складними технологіями фотозйомки цифровим фотоапаратом та трюками, які можна виконувати за допомогою графічного редактора “Photoshop”. Вихованці гуртка не тільки закріплюють отримані навички та вміння першого року навчання, а й здобувають нові. Діти самостійно працюють над вибором сюжетів зйомки та їх назвами.
Увесь навчальний процес має творчий і виховний характер. Учні вчаться проектувати і створювати сюжети зйомки для демонстрації результатів під час проведення фотоконкурсів і фотовиставок різних рівнів. Працюючи над колективними завданнями, юні фотографи також виконують окремі частини спільної композиції. Це дуже згуртовує групу: діти розуміють, що від роботи кожного залежить кінцевий результат. Колективна робота виховує в дітей дружні взаємовідносини, відчуття взаємодопомоги.
Контроль за засвоєнням вихованцями гуртка даної програми здійснюється через поточні перевірки знань та умінь впродовж усього навчання і з урахуванням результатів участі в фотоконкурсах і фотовиставках різних рівнів.
Поряд з груповими, колективними формами роботи проводиться індивідуальна робота з учнями, в тому числі при підготовці до фотоконкурсів чи фотовиставок.
Програма гуртка є орієнтовною. Керівник гуртка може вносити зміни та доповнення у зміст програми, плануючи свою роботу з урахуванням інтересів гуртківців, стану матеріально-технічної бази закладу.
Розподіл годин за темами — орієнтовний. Теми подані в порядку зростання складності матеріалу. Керівник гуртка, враховуючи підготовку дітей, може сам визначити, скільки годин потрібно для опанування тієї чи іншої теми і внести відповідні корективи до програми.
Дана програма була апробована в фотогуртку Великобагачанської районної станції юних техніків і дала позитивні результати. Вихованці гуртка стали призерами обласного конкурсу юних фотолюбителів “Моя Україна”.
Програма фотогуртка, як авторська програма була подана на обласний конкурс на кращу методичну розробку з науково-технічного напрямку, де їй присуджено І місце (наказ по ОЦНТТУМ “Про підсумки проведення обласного конкурсу на кращу методичну розробку з науково-технічного напрямку” від 22.03.06 р. № 8).
|