Керівник гуртка повинен
зосередити увагу на кімнатних рослинах. Адже яскраві кімнатні
квіти і свіжа зелень завжди тішать око людини, заспокійливо діють на нервову систему, поновлюють повітря
в закритих приміщеннях. Також він має навчити учнів не лише
вирощувати кімнатні квіти, а й уміло застосовувати їх
декоративні властивості в озелененні різних приміщень — тобто створювати відповідний фітодизайн. На сучасне мистецтво складання букетів і композицій значний вплив справило японське мистецтво
«ікебана» — тому в програмі значний час присвячено японській школі аранжування,
а також європейській, російській, а особливо нашій,
українській. Керівник гуртка повинен ознайомлювати учнів і з
народною українською символікою, виховувати в учнів
свідоме ставлення до праці і шану до народних символів, почуття любові до рідного народу, отчого краю, символів-оберегів
етнічної пам'яті (верба над ставом, калина в лузі, тополя край
дороги), що разом символізує рідний край, землю, природу. У змісті
програми варто приділити увагу рідкісним та зникаючим видам
квіткових рослин, зокрема, брати участь у масових природоохоронних
заходах, спрямованих на збереження та відновлення таких
рослин у природі. Важливе значення мають питання валеології,
ознайомлення з якими сприятиме формуванню відповідного ставлення до власного здоров'я. Особливу увагу
потрібно звернути на питання техніки безпеки при проведені лабораторних і практичних робіт. Нижчеподана програма є комплексною,
нешаблонною, тобто на її основі залежно від місцевих умов, знань та інтересів
учнів керівник гуртка може скорочувати деякі теми або впроваджувати нові. Орієнтиром відбору програми є орієнтація змісту на
особистість. Особистісне орієнтоване навчання в гуртку здійснюється в процесі
виконання конкретної праці юнната на основі вільного вибору з урахуванням
інтересів і нахилів виховання. Розвитку творчої особистості учасника творчого
об’єднання сприяє впровадження нових прогресивних технологій, зокрема стратегій
ефективного навчання модульної системи організації навчального процесу, системи
розвиваючого навчання, технологічність праці індивідуальностей, комп’ютерної
технології навчання. Форми і
методи роботи. Пріоритетним напрямком в роботі трудових учнівських об’єднань основного рівня навчання є розвиток індивідуальних форм навчання: впровадження інтегрованих курсів, розвиток інформаційної бази навчального процесу, організація експериментальної дослідної
роботи на основі комп’ютерної техніки. Під час занять з
гуртками використовуються різні форми і методи навчання: групова, яка відкриває
для дітей можливості співпраці, взаємостосунків, пізнання навколишнього світу,
які в поєднанні допомагають успішному навчанню юннатів, а їх активність та
самодіяльність підвищують ефективність заняття. При індивідуальній формі роботи
кожний юннат працює самостійно і ефективність його роботи визначається ступенем
цілеспрямованості розвитку інтересів і нахилів. Успіх його діяльності також залежить
від навчальних можливостей і підготовленості недоліки фронтальної та
індивідуальної діяльності гуртківців компенсуються груповою формою . Варто практикувати також фронтальну форму навчання,
коли весь гурток
працює над одним навчальним завданням під керівництвом керівника гуртка, який
орієнтується на рівень середніх знань і прагне рівномірно впливати на всіх учнів.
Групова навчальна форма діяльності – це форма організації навчання юннатів
в невеликих групах, які об’єднанні загальною навчальною метою при керівництві
керівника гуртка в тісній співпраці з учнями. Керівник гуртка керує роботою
опосередковано, через завдання, які пропонуються групі і які регулюють
діяльність учнів. Ця форма роботи являє собою співпрацю керівника гуртка і
юннатів. Групова форма не ізолює учнів одного від одного, а навпаки сприяє
прагненню до спілкування, співпраці та взаємодопомоги. Групова форма діяльності
в порівняні з іншими має ряд переваг, в значній мірі сприяє активізації і
результативності навчання учнів, вихованню гуманних стосунків між ними,
самостійності, умінню відстоювати свою точку зору, прислуховуватись до думки
товариств, культури ведення діалогу, відповідальності за наслідки своєї праці.
Вона створює умови для формування позитивної мотивації школярів до навчання
сприяє більш ритмічній діяльності кожного учня і її можна застосовувати на всіх
етапах процесу навчання. Незважаючи на
позитивні характеристики групової діяльності підмінити нею індивідуальну чи фронтальну роботу було б помилкою. В навчальному процесі учнівського творчого об’єднання школярів
необхідно використовувати
різні методи навчання:
- Лабораторно-бригадний
метод передбачає самостійне виконання
учнівськими бригадами
різноманітних дослідницьких завдань.
- Ланкова форма організації
навчальної діяльності щодо постійних малих
груп , керованих лідерами.
Учні працюють над єдиним завданням.
- Мала група – двох і
більше осіб об’єднанні єдиною метою , схожими за
інтересами і потребами у
спілкуванні та спільній діяльності, перебувають в
безпосередньому контакті
одне з одним.
- Метод проектів передбачає
планування і виконання поступово
ускладнюваних проектів
озеленення території школи, позашкільного
навчального закладу.
- Парна форма навчальної
роботи – два учні виконують частину роботи
разом та ін.
|